Villkor för Konsument / Företag

KÖPVILLKOR FÖRETAGSKUNDER

2.1 BETALNING & FRAKT FÖR FÖRETAG

För företag gäller köplagen. Köplagen är, till skillnad från Konsumentköplagen, dispositiv vilket innebär att företag kan avtala annat än vad lagen föreskriver.

BETALNINGSALTERNATIVEN

2.1.1 Betalning mot faktura.

Faktura för svenska företagskunder (faktureringsavgift på 45 kr inkl. moms tillkommer).

Vid försäljning till svenska företag tillämpar vi betalningsvillkoret 15 dagars från leveransdatum, alternativt 30 dagar netto från fakturadatum, beroende på avtalad betalningstid. 
För konsument gäller betalningsvillkoret 0 dagar, full betalning innan leverans. 

Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Sedvanlig kreditprövning utan kännedomskopia och leverans sker endast till folkbokförd adress. Vid val av faktura som betalningsmedel tillkommer en extra avgift om 45 kr inkl. moms.

2.1.2 Kortbetalning

Vi accepterar VISA och Mastercard. Vår samarbetspartner för dessa transaktioner är Payson.

Betalningen sker över en säker anslutning.  Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet.

Så här fungerar det:

När du är har valt att betala med kort kommer du till Paysons säkra betalväxel för kreditkort. Sedan väljer du vilket kreditkort som du ska använda dig av (Visa/MasterCard/Maestro), fyll i fälten Kortnummer och Giltigt till (månad), Giltigt till (år). Kontroll sker av de uppgifter som har lämnats.

Vad är säkerhetskod (CVV2/CVC2/CSC)?

För att höja säkerheten uppmanas du som kund att ange tre sista siffrorna som är tryckta i signaturfältet på baksidan av kortet. Denna kod skickas till kortutgivaren för kontroll och verifiering.

Var hittar jag koden på kortet?

På Visa, MasterCard och Eurocard hittar du koden som är de tre sista siffrorna i namnteckningsfältet på kortets baksida.

Varför måste säkerhetskod anges? 

Detta är för att höja säkerheten. Dessa siffror är slumpmässigt framtagna av kortutgivaren och får endast användas som verifikation vid Distanshandelsköp.

Om du vill veta mer om säkerhetskoden, kontakta din bank eller kortutgivare.

1.1.3 Betalning via Internetbank

Vi accepterar betalningar via internetbankerna Swedbank, Handelsbanken, SEB, Danske bank och Nordea. Vår samarbetspartner för dessa transaktioner är Payson. Ett svenskt företag som garanterar en snabb och säker betalning.

Så här fungerar det:

När du är klar med ditt köp och du har valt att betala via Internetbank kommer du till Payson betalväxel. Sedan väljer du vilken bank som du ska använda dig av. Nu skickas du vidare till din bank där du får bekräfta köpet.

1.1.4 Betalning med Payson

I syfte dels att behålla en hög säkerhetsnivå i de globala kortbetalningssystemen, dels att stärka förtroendet för Kontokort som betalningsmedel är det av yttersta vikt att alla som hanterar Kontokortsinformation gör det på ett säkert sätt. Med ”Kontokortsinformation” avses sådan information som finns präglad eller tryckt på Kontokortets fram- och/eller baksida, inklusive information som finns lagrad i Kontokortets magnetspår och chip. Av denna anledning har kortindustrin enats om en gemensam standard för hantering av Kontokortsinformation. Standarden kallas Payment Card Industry (PCI) Data Security Standard (DSS) och är framtagen av bl.a. Visa och MasterCard.

1.1.5 Förskottsbetalning till vårt bankgiro

Vid förskottsbetalning till bankgiro anger du ditt namn och adress. Efter att du betalt in till vårt bankgiro tar det ca 2-3 vardagar för oss att bekräfta inbetalningen.

Vårt bankgironummer är 891-6355.

FRAKT

Fraktkostnaden baseras på orderns storlek, vikt och avstånd från vårat lager i Linköping till din utkörningsplats.

Vi har valt DHL som fraktdistributör och vi följer deras fraktklasser och pris.

Vid beställning av en vara med utkörning måste man alltid namnge en kontaktperson med mobilnummer. Denna kontaktperson måste kunna ta emot beställningen vid avlastning.

För privatpersoner körs paket ut till närmaste ombud. Större gods kan man få hemlevererat men då måste någon finnas på plats som kan ta emot det och lasta av. Om ni själva vill hämta godset på närmaste DHL-terminal så går det bra. Då kan ni hämta ut det inom några dagar när det passar er. Kontakta oss så löser vi det.  

OBS: För leveranser utomlands var vänlig att kontakta oss. Vi levererar inte till boxadresser.

LEVERANSTIDER

Leveranser inom Sverige

Leveranstiderna ligger på 2-4 vardagar, beroende på lagerstatus.

Längre leveranstider än angivet kan förekomma under perioder då vi har hög belastning p.g.a. hög orderingång, lagerslut, förseningar från tillverkaren mm.

FÖRETAGSINFORMATION

Postadress:

Ställningsgrossisten Sverige AB

Gottorpsgatan 6, 582 73 Linköping

Leveransadress:

Ställningsgrossisten Sverige AB

Gottorpsgatan 6, 582 73 Linköping

Kontouppgifter:

Bankgiro: 891-6355

Du kan kontrollera bankgironummer här

Org.nr: 556908-8551

Momsreg.nr: SE556908855101

Kontakt:

Kundtjänst telefon: 013-10 10 30

E-post: kundservice@stallningsgrossisten.se

2.2 ALLMÄNNA VILLKOR FÖR FÖRETAG

För företag gäller köplagen. Köplagen är, till skillnad från Konsumentköplagen, dispositiv vilket innebär att företag kan avtala annat än vad lagen föreskriver

FÖRETAGET levererar till privatpersoner, företag, skolor, organisationer, föreningar och församlingar på den svenska, danska och finländska marknaden.

PRISER

Priserna på våra varor anges i svenska kronor. Som standard visas priserna exklusive moms men även inklusive moms i mindre text. Momsen visas även i kronor innan du bekräftar ordern. Momsen är 25 %.

Fraktkostnad tillkommer på alla beställningar. När du lägger något i varukorgen kan du se vad den beräknade fraktkostnaden bli i rutan under varukorgen. Fraktkostnaden läggs sedan till i totalkostnaden innan du bekräftar din beställning.

I händelse av prisjustering förbehåller vi oss rätten att tillämpa leveransdagens pris dock kontaktas du först för godkännande. Vi reserverar oss även för eventuella skrivfel.

KUND-/PERSONUPPGIFTER

För att handla hos oss måste du ange uppgifter i samtliga fält som är obligatoriska vid kundregistreringen. Om vi inte har din e-mailadress kan vi inte skicka någon orderbekräftelse och vi kan inte meddela dig om kända leveransförseningar eller om någon del av din beställning ej kan levereras.

De personuppgifter du lämnar till oss används för orderhantering, fakturering, information, marknadsföring och annat som syftar till att vår tjänst ska fungera så bra som möjligt. Uppgifterna förs inte vidare till någon tredje part.

Alla personuppgifter som vi behandlar lagras hos våra IT-driftleverantörer och de är alltid lokaliserade i länder inom EU/EES. Vi säljer inte dina personuppgifter till någon och delar endast personuppgifter med andra parter för att kunna erbjuda tjänster till våra kunder. Personuppgifterna får då bara användas för att tillhandahålla tjänster till våra kunder. När vi delar dina personuppgifter med en annan part så är vi ansvariga för behandlingen och det finns alltid biträdesavtal som reglerar hur personuppgifterna får hanteras.
I vissa lägen är vi skyldiga att lämna ut personuppgifter för att följa lagkrav eller krav från myndigheter. Vi kan också behöva lämna ut personuppgifter för att skydda våra rättsliga intressen eller för att upptäcka och förebygga bedrägerier.

LEVERANS

Leveranssätt

Din beställning skickas som A-brev, Företagspaket eller med Schenker/DHL eller liknande speditör beroende på vikt och storlek. Om varorna skickas som paket eller rekommenderat brev får försändelsen ett kollinummer som används för att visa var paketet befinner sig i posthanteringen. Ett vanligt brev får tyvärr inte något kollinummer och kan inte spåras.

OBS: Vi levererar ej Postpaket/Företagspaket/Budsändningar till boxadresser.

Leveranstid

Ställningsgrossisten Sverige AB har lager i Linköping. De produkter vi har i lager skickas från oss samma dag eller dagen efter att ordern kommit in och/eller blivit betald.

I det fall produkter ej finns i lager vid beställning blir ni omedelbart kontaktade av oss.

Till vissa delar av Norrland och till Gotland levererar speditören med en dags fördröjning, denna är inte inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan.

Längre leveranstider än angivet kan förekomma under perioder då vi har hög belastning p.g.a. hög orderingång.

AVGIFT FÖR OUTLÖSTA PAKET

Vid outlösta paket debiterar vi en avgift om 395 kr (inkl. moms) för att täcka de avgifter som uppkommer i samband med att paketet går i retur till oss.

TRANSPORTSKADAT GODS 

Om en vara skadas under transporten, skall skadan anmälas omgående till speditören.

Du kontaktar även oss för reklamation då vi ansvarar för att leveranserna kommer fram till dig välbehållna.

ÄGANDERÄTTFÖRBEHÅLL

Alla varor du beställt är Ställningsgrossisten Sverige AB egendom tills att full betalning kommit oss tillhanda.

REKLAMATIONSVILLKOR

För att reklamera en felaktig eller defekt vara ber vi dig kontakta oss omgående. Vi skickar dig en ny vara utan någon extra fraktkostnad, förutsatt att varan finns tillgänglig. Kan vi inte ersätta dig med en ny vara gör vi en återbetalning till dig när vi fått den defekta varan i retur. För retur av defekta varor skickar vi en fraktsedel med betalt porto.

Vid reklamation skall kund kontakta Ställningsgrossisten Sverige AB via e-post eller via telefon, och uppge ordernummer samt orsak till reklamationen.

GARANTI

Samtliga garantier på produkter lämnas av våra leverantörer och tillverkare. Alufase produkter har 10 års garantitid mot produktionsfel. Vi hjälper givetvis till med kontakt och garantiåtgärder, så tveka inte att kontakta oss.

FORCE MAJEUR

Händelse såsom utanför Ställningsgrossisten Sverige AB kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att Ställningsgrossisten Sverige AB befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.

ÖVRIGT

Ställningsgrossisten Sverige AB förbehåller sig rätten till ändring av all information utan föregående avisering. Vid eventuell slutförsäljning eller om ett försäljningsobjekt utgått, har Ställningsgrossisten Sverige AB rätt att häva köpet och återbetala eventuella i förskott inbetalda belopp.

COOKIES

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om det.

Ställningsgrossisten Sverige AB använder cookies.

En så kallad session-cookie sparas på din dator för att se till att varor du vill köpa hamnar i din egen kundvagn, samt att se till att du kan logga in på korrekt konto. Cookien innehåller ingen personinformation och det går inte att använda informationen på något sätt. Cookiens enda funktion är att tekniskt se till att man är korrekt inloggad på sitt eget konto. För att det ska gå att logga in och handla på Ställningsgrossisten Sverige AB krävs alltså att du har cookies aktiverat i din webbläsare.